Download algemene voorwaarden

Voorafgaande verklaring betreffende het herroepingsrecht

 

“De consument heeft het recht aan de onderneming mee te delen dat hij afziet van de overeenkomst, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen 14 kalenderdagen vanaf de dag die volgt op het sluiten van de verkoopovereenkomst”


Om dit herroepingsrecht uit te oefenen, moet de consument de BV SERU RESTO SERVICE via een ondubbelzinnige verklaring op de hoogte stellen van deze beslissing. De klant kan hiervoor gebruik maken van onderstaand modelformulier voor herroeping.

Artikel 1: Toepassingsgebied
1.1 Onderhavige algemene voorwaarden zijn, met uitsluiting van enige andere, van toepassing op de relatie tussen de BV SERU RESTO SERVICE (met maatschappelijke zetel te 8630 Veurne, Koksijdestraat 1, KBO/BTW BE0422.065.212 (RPR Gent, afdeling Veurne)  met als hoofdactiviteit de groothandel in voedingsmiddelen, keukenartikelen en tafelbenodigdheden) en haar klanten.
1.2 Deze voorwaarden maken integraal deel uit van de overeenkomst en gelden voor alle offerten, opdrachten, overeenkomsten en leveringen, tenzij er in een uitdrukkelijke schriftelijke overeenkomst van afgeweken wordt.

Artikel 2: Aanbod en producten
2.1 Alle prijzen en aanbiedingen zijn informatief, vrijblijvend en onder voorbehoud van verkoop of voldoende voorraad. Indien het artikel niet voldoende of niet meer in voorraad is, wordt de klant in voorkomend geval terugbetaald. Het vermelde gewicht van artikelen is benaderend en wordt slechts als documentatie verschaft, zonder als bindend te kunnen worden beschouwd. Offerten zijn geldig voor een periode van vijftien (15) kalenderdagen, te rekenen vanaf de datum van opmaak. Nadien dienen zij bevestigd te worden om geldig te blijven.
2.2 De BV SERU RESTO SERVICE kan niet aan haar aanbiedingen worden gehouden indien de klant redelijkerwijs kan begrijpen dat de aanbieding, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
2.3 De BV SERU RESTO SERVICE verkoopt geen alcoholhoudende dranken aan jongeren onder de 18 jaar.

Artikel 3: Totstandkoming
3.1 De overeenkomst komt tot stand, binnen de opgegeven geldigheidsduur van de offerte, op de dag waarop de overeenkomst wordt getekend door de klant én onder opschortende voorwaarde van schriftelijke bevestiging door de BV SERU RESTO SERVICE. Een begin van uitvoering (bijv. facturatie van een voorschot op de te leveren goederen) geldt als bevestiging, tenzij dit onder voorbehoud is gebeurd. Indien een verzakingstermijn van toepassing is, komt de overeenkomst tot stand na verloop van deze verzakingstermijn.
3.2 Overeenkomstig het Wetboek Economisch Recht, Boek VI, artikel 47 beschikt de consument over een termijn van veertien (14) kalenderdagen om de overeenkomst op afstand zonder opgave van redenen te herroepen. Overeenkomstig het Wetboek Economisch Recht, Boek VI, artikel 67 beschikt de consument over een termijn van veertien (14) kalenderdagen om de buiten verkoopruimten gesloten overeenkomst zonder opgave van redenen te herroepen. Het verzakingsrecht is niet van toepassing op producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben en verpakkingen van voeding die de consument reeds heeft geopend.
3.3 In geval van annulering van de bestelling na totstandkoming is de klant een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 30% van de waarde van de bestelling verschuldigd, behoudens bewijs van hogere schade. Deze vergoeding dekt de vaste en variabele kosten en mogelijke winstderving.

Artikel 4: Leveringen
4.1 De leveringstermijnen worden enkel indicatief opgegeven en zijn niet bindend. Het niet naleven van de vermelde leveringstermijn kan in geen geval ingeroepen worden tot het bekomen van enige schadevergoeding of tot verbreking van de overeenkomst.
4.2 Online bestellingen worden pas verzonden na ontvangst van de volledige betaling via de betaalmogelijkheden die op de website worden aangeboden. De BV SERU RESTO SERVICE streeft ernaar om online bestelling via Bpost te verzenden binnen de vier (4) werkdagen. Eventuele verzendingskosten worden duidelijk vermeld en zijn niet inbegrepen.
4.3 Het vervoer, ongeacht de vorm waarin dit gebeurt, vindt steeds plaats op risico en op kosten van de klant. Franco levering in België vanaf 250 EUR en wanneer het gewicht van het pakket 20 kilogram niet overstijgt. De goederen worden geleverd op de bestel- of vrachtwagen voor de ingang van de door de klant aangeduide plaats. Gebrekkige toegankelijkheid behoort tot de verantwoordelijkheid van de klant. Indien de levering door toedoen van de klant niet kan geschieden, zal het opslaan van de goederen gebeuren op risico en op kosten van de klant.
4.4 Indien de klant de goederen moet afhalen en hij hierbij in gebreke is, kan een bewaarloon worden aangerekend. Ondertussen draagt de klant het risico.

Artikel 5: Prijzen, facturatie en voorschot
5.1 Behoudens indien tussen partijen uitdrukkelijk een andere regeling werd overeengekomen, gelden volgende betalingsvoorwaarden: 30% voorschot bij bestelling en het saldo van 70% bij levering. Bij online bestellingen is 100% te betalen bij bestelling.
5.2 Behoudens andersluidende overeenkomst gebeurt de betaling contant op de maatschappelijke zetel van de BV SERU RESTO SERVICE, in euro op bankrekening IBAN BE14 2800 4963 9583 (BIC GEBA BE BB) en zonder het recht om korting contant toe te passen. Bij betaling door middel van een cheque of enig ander handelspapier wordt de betaling slechts gerealiseerd bij de effectieve inning. Het aanvaarden van wissels, mandaten, afkortingen of afstand van schuldvordering, heeft geen schuldvernieuwing tot gevolg zodat de onderhavige voorwaarden integraal van toepassing blijven.
5.3 De BV SERU RESTO SERVICE behoudt de eigendom van de geleverde koopwaar tot aan de volledige betaling van de prijs, kosten, interesten en bijhorigheden. De klant verbindt er zich toe deze goederen in goede staat te houden. Niettegenstaande het eigendomsvoorbehoud, gaan alle risico’s dadelijk na de ontvangst over op de klant.
5.4 Bij gebreke aan tijdige betaling door een klant niet-consument wordt het factuurbedrag van rechtswege en zonder enige voorafgaande ingebrekestelling verhoogd met een forfaitair schadebeding van 10% (met een minimum van 100 euro) en onverminderd het recht om meerdere schade en nadelen te bewijzen. Daarnaast wordt bij laattijdige betaling een nalatigheidsintrest aangerekend die overeenkomt met de verwijlintresten zoals voorzien in de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties te rekenen vanaf de vervaldatum van de factuur.
5.5 Bij gebreke aan tijdige betaling door een klant consument wordt aan de klant een eerste kosteloze betalingsherinnering verzonden en krijgt de consument een aanvullende betalingstermijn van veertien (14) kalenderdagen. Indien de klant consument niet volledig heeft betaald tijdens deze aanvullende betalingstermijn, zal de BV SERU RESTO SERVICE een forfaitaire vergoeding in rekening kunnen brengen ten belope van 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150 euro is, 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is en 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is. In ieder geval is de klant consument een verwijlinterest verschuldigd vanaf de dag na het verstrijken van de aanvullende betalingstermijn van veertien (14) dagen. Verwijlinteresten worden aangerekend tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
5.6 Wanbetaling, zelfs gedeeltelijk, brengt zonder enige verdere formaliteit en onverminderd het recht op schadevergoeding de opeisbaarheid van alle niet-vervallen facturen met zich en geeft de BV SERU RESTO SERVICE het recht om een overeenkomst, zelfs één die gedeeltelijk is uitgevoerd, eenzijdig en buitengerechtelijk ontbonden te verklaren, te schorsen ofwel aanvullende garanties te eisen. De overeenkomst kan ook van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling worden beëindigd ingeval van faillissement, vereffening of ernstige aantasting van de kredietwaardigheid van de klant.

Artikel 6: Aanvaarding en verhaal
6.1 De klant dient de goederen bij ontvangst te controleren en eventuele zichtbare gebreken binnen de 24u te melden. De inbezitname zonder voorbehoud binnen voormelde termijn van de goederen en/of de diensten geldt als aanvaarding ervan voor wat zichtbare gebreken en de conformiteit van de goederen betreft.
6.2 Verborgen gebreken kunnen slechts tot vergoeding aanleiding geven indien zij met bekwame spoed zijn opgespoord en binnen de zeven (7) kalenderdagen worden ingediend bij aangetekend schrijven en de goederen inmiddels niet in behandeling werden genomen of werden verwerkt.
6.3 In geval van betwisting dienen de facturen te worden geprotesteerd binnen de acht (8) kalenderdagen na ontvangst ervan en dit per aangetekend schrijven.
6.4 De BV SERU RESTO SERVICE is niet verantwoordelijk voor problemen ingevolge het verkeerd en/of oneigenlijk gebruik van het product, problemen ingevolge overmacht, en ingevolge de daad of opzettelijke fout van eender welke persoon, waaronder de klant of zijn aangestelden.
6.5 Onverminderd de toepassing van dwingende wetsbepalingen ter zake, komen partijen uitdrukkelijk overeen dat de BV SERU RESTO SERVICE slechts aansprakelijk kan worden ingesteld voor directe materiële schade die het gevolg is van bedrog, grove of opzettelijke fout. De eventuele vergoeding zal de prijs van de goederen niet overschrijden.
6.6 Een klant die klachten heeft over de dienstverlening van de BV SERU RESTO SERVICE kan zich richten tot de klantendienst (8630 Veurne, Koksijdestraat 1, telefoon 058/313.813 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:00 uur tot 17:00 uur), mail info@seru-restoservice.com. Indien de consument niet tevreden is over de oplossing of het antwoord van de BV SERU RESTO SERVICE, kan de klant zich richten tot de Consumentenombudsdienst (https://www.consumentenombudsdienst.be, Koning Albert II-laan 8 Bus 1 - 1000 Brussel, telefoon 02 702 52 00, mail contact@consumentenombudsdienst.be) met het oog op een buitengerechtelijke beslechting van het geschil.

Artikel 7: Bescherming persoonsgegevens
7.1 Door de bestelling geeft de klant uitdrukkelijk toestemming aan de BV SERU RESTO SERVICE tot verwerking van zijn gegevens in functie van de uitvoering van haar opdracht, hetgeen onder andere omvat het beheer van klantenbestand, het aanbieden en de promotie van producten, het statistisch beheer, communicatie en marketing. De klant wordt hierover nader ingelicht via het privacy beleid op de website (www.seru-restoservice.com). Op eerste verzoek kan de klant het privacy beleid tevens langs elektronische weg of op andere wijze andermaal kosteloos worden toegezonden.
7.2 De BV SERU RESTO SERVICE verbindt zich ertoe de privacy te respecteren bij de verwerking en aanwending van persoonsgegevens conform de bepalingen van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de General Data Protection Regulation (GDPR).
7.3 Mits identificatie is de klant gerechtigd om na te vragen welke informatie de BV SERU RESTO SERVICE over hem heeft opgeslagen, om zo nodig rechtzetting ervan te vragen, om te verzoeken geen commerciële informatie of promotionele aanbiedingen meer te ontvangen of om te verzoeken uit de databestanden verwijderd te worden.

Artikel 8: Algemeen
8.1 Een volledige of gedeeltelijke nietige, vernietigbare of onuitvoerbare clausule leidt niet automatisch tot de nietigheid van de volledige clausule of de nietigheid van de integrale overeenkomst en vormt geen reden tot ontbinding. In voorkomend geval zullen partijen te goeder trouw handelen en zich inspannen om de betrokken clausule te vervangen door een wettelijke of geldige clausule die zo nauw mogelijk aansluit bij de betrokken bepaling.
8.2 De bestelbon en de huidige voorwaarden vertegenwoordigen het volledige akkoord tussen de partijen omtrent het in de bestelbon behandelde onderwerp en vervangt en vernietigt dienaangaande alle vroegere mondelinge en/of schriftelijke overeenkomsten.
8.3 Het niet aandringen op de uitvoering van enige bepaling of sanctie van deze voorwaarden, kan niet worden opgevat als afstand van recht of een beperking daarvan.
8.4 Tenzij anders voorzien, zal een kennisgeving of mededeling in het kader van deze overeenkomst per e-mail of per aangetekende brief moeten gebeuren. Alle kennisgevingen zullen rechtsgeldig gebeuren aan het adres zoals vermeld op de ondertekende bestelbon. Elke adreswijziging dient onverwijld aan de wederpartij te worden gemeld.
8.5 Enkel het Belgisch recht is van toepassing op onderhavige verkoopsvoorwaarden en de juridische gevolgen die er uit voortvloeien. De eventuele geschillen vallen onder de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement waar de zetel van de BV SERU RESTO SERVICE is gevestigd, zijnde Veurne. De consument kan eveneens beroep doen op het ODR-platform voor onlinebeslechting van geschillen via https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=NL  
8.6 Elke ondertekening van de bestelbon door een persoon die handelt in naam van een rechtspersoon of een derde verbindt zich persoonlijk en hoofdelijk met de rechtspersoon of derde tot betaling van de hoofdsom en bijhorigheden.

---

Modelformulier voor herroeping
(dit formulier alleen invullen en terugzenden als U de overeenkomst wilt herroepen.)

Aan BV SERU RESTO SERVICE
Koksijdestraat 1
8630 Veurne
info@seru-restoservice.com

Ik/Wij (*) geef/geven hierbij te kennen dat ik/wij (*) de overeenkomst herroepen.

Datum sluiting overeenkomst: ……………………………………….

Na(a)m(en) van de consument(en)): ………………………………
………………………………………………………………………………………..

Adres(sen) van de consument(en): ………………………………..
……………………………………………………………………………………….

Handtekening(en) van de consument(en)
(alleen indien op papier wordt kennisgegeven):
Datum: